ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

وکیل قاچاق شیراز (کالا و ارز) + مشاوره رایگان

وکیل قاچاق کالا و ارز در شیراز

قاچاق کالا یکی از اعمال خلاف قانون است که دولت‌ها با تصویب قوانین سختگیرانه سعی در کاهش و مبارزه با آن دارند. این قوانین ممکن است مجازات‌های سنگینی را برای فرد خاطی در پی داشته باشد. اما نکتۀ مهم در این باره این است که حتماً باید از مشاوره وکیل قاچاق شیراز استفاده کنید، تا از آخرین تغییرات و اصلاحات در قوانین آگاه شوید.

در صورت درگیری با چنین پرونده‌ای و تلاش برای پیدا کردن بهترین وکیل شیراز برای رسیدگی به این دعاوی، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب آخرین اطلاعات دربارۀ قاچاق کالا و ارز، این مطلب را مطالعه کنید.

 

قاچاق چیست؟

طبق اظهارات وکیل قاچاق کالا شیراز، قاچاق همان ورود و خروج کالا به صورت مخفیانه و بدون مجوز دولت از مرزهای کشور است. اینکار ممنوع است و مجازات در پی دارد. به فرد یا افرادی که به انجام قاچاق مشغول هستند هم قاچاقچی می‌گویند.

 

کالای قاچاق چیست؟

علم اقتصاد هرگونه کالای اقتصادی که به طور مخفیانه وارد مرزهای کشور می‌شود و یا از آن خارج می‌شود؛ کالای قاچاق می‌نامد. طبق این تعریف مصادیق گسترده‌ای را می‌توان برای آن در نظر گرفت. در بخش بعد به آن اشاره خواهیم داشت.

قاچاق چیست؟

مصادیق قاچاق کالا از نگاه وکیل قاچاق شیراز

وکیل قاچاق کالا شیراز برخی از مصادیق قاچاق را در موارد زیر خلاصه می‌کند:

  • برنگرداندن کالای اظهارشده به عنوان خروج موقت یا کران‌بری به کشور در مهلت مقرر، در صورت ممنوع یا مشروط بودن صادرات قطعی آن کالا.
  • اضافه کردن کالا به محموله ترانزیتی خارجی.
  • اظهار کالا به گمرک با ارائه اسناد و یا مجوزهای جعلی.
  • تعویض کالای صادراتی دارای پروانه، مشروط بر شمول حقوق و عوارض ویژه صادراتی برای کالای جایگزین شده.
  • اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی‌ربط با قصد تقلب.
  • واردات کالا به صورت تجاری با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده مانند تسهیلات همراه مسافر، تعاونی‌های مرزنشینی و ملوانی در صورت عدم اظهار کالا به عنوان تجاری به تشخیص گمرک.
  • خروج کالاهای وارداتی تجمیع شده مسافری و کالاهای مشمول تسهیلات مرزنشینی و ملوانی از استان‌های مرزی، بدون رعایت تشریفات قانونی.
  • ورود و خروج یا خرید و فروش حواله ارز، بدون رعایت ضوابط تعیینی توسط دولت و بدون مجوزهای لازم از بانک مرکزی.
  • عرضۀ کالا به استناد حواله‌های فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و یا سایر دستگاه‌ها مشروط بر عدم مطابقت با مشخصات حواله.
  • عرضه کالاهای وارداتی فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری در سطح خرده ‌فروشی با رعایت ماده 10 این قانون.
  • اقدام به خارج کردن کالا از کشور، به قصد رعایت نکردن تشریفات قانونی، به شرط احراز در مراجع ذی‌صلاح با استناد به قرائن موجود.

 

انواع کالای قاچاق از نظر قانون، به بیان وکیل قاچاق کالا شیراز

طبق مصادیق بیان شده کالاهایی که قاچاق می‌‌شوند، در قانون برای آن‌ها مجازاتی تعیین شده است. طبق گفته وکیل قاچاق کالا شیراز، انواع آن به شرح زیر است؛

 

کالاهای ممنوعه

به کالایی که از نظر قانون ورود و یا خروج آن ممنوع است گفته می‌شود. در صورتی که فردی از این دستور سرپیچی کند، به جرم قاچاق کالا محکوم و مجازات می‌شود. به گفتۀ بهترین وکیل قاچاق، این کالاها عبارتند از انواع اسلحه، مواد مخدر و روان‌گردان، دستگاه‌های فرستنده، روزنامه، کتاب، دستگاه‌های مخصوص عکاسی و فیلم برداری هوایی و …

 

کالاهای مجاز

به کالاهایی که ورود و یا خروج آن با رعایت تشریفات گمرکی و بانکی، نیازی به دریافت مجوز ندارند. این دسته از کالاها به گفتۀ وکیل قاچاق کالا شیراز عبارتند از برنج، ابریشم، پشم، انواع ادویه، لپ تاپ و دیگر محصولات ضروری در زندگی.

 

کالاهای مجاز مشروط

کالاهایی که ورود و یا خروج آن علاوه بر انجام تشریفات گمرکی باید بر اساس قانون از سوی مرجع مربوطه قانونی مجوز دریافت کند. این کالاها طبق قانون ممنوع نیستند، اما در زمان و شرایط خاصی ممکن است ورود و خروج آن‌ها ممنوع اعلام شود. وکیل کالای قاچاق این کالاها را اینگونه معرفی می‌کند: برنج، شکر، گوشت مرغ، شیر خشک و …

مجازات قاچاق کالا و ارز به گفته وکیل قاچاق شیراز

مجازات قاچاق کالا و ارز، از نگاه وکیل کالای قاچاق

همانطور که گفتیم، قاچاق انواع گوناگونی دارد. و بر اساس ماده 18 و 22 قانون مبارزه با قاچاق کالا، برای هریک از آن‌ها مجازاتی در نظر گرفته شده است. هر فردی که قاچاق ارز و کالا و یا حمل و نگهداری از آن را انجام دهد، نه تنها کالای او ضبط می‌شود، بلکه به پرداخت جریمۀ نقدی نیز محکوم می‌شود.

آنطور که وکیل قاچاق کالا شیراز یادآوری می‌کند، در صورتی که عین کالا وجود نداشته باشد، مرتکب بر حسب نوع قاچاق، محکوم به پرداخت معادل ارزش کالا نیز خواهد شد. مگر اینکه از بین رفتن کالا از اراده مرتکب خارج باشد. علاوه بر این، مبلغ به دست آمده از قاچاق کالای ممنوع و ابزار و لوازمی که برای تولید کالای ممنوع به کار برده شده است نیز بر اساس قانون ضبط خواهد شد.

 

حبس در قانون مجازات قاچاق کالا و ارز

در مواقعی در قانون مجازات اینگونه جرایم حبس است. مصادیق آن به شرح زیر است:

  • اگر ارزش ریالی قاچاق کالا و ارز از 100 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال باشد، مرتکب قاچاق کالا و ارز، علاوه بر 5 تا 7 برابر جزای نقدی، با مجازات تحمل زندان بیش از 6 ماه تا 2 سال محکوم می‌شود.
  • اگر ارزش کالا و ارز قاچاق، بیش از یک میلیارد ریال بر آورد شود، مجازات زندانی 2 تا 5 سال حبس تعیین می‌شود. و 7 تا 10 برابر ارزش کالا و ارز مکشوفه، مجازات نقدی هم پرداخت خواهد کرد.
  • در صورتی که ارزش تجاری مشروبات الکلی توسط گمرک، تا صد میلیون ریال تعیین شود، مرتکب قاچاق مشروبات الکلی، علاوه بر جزای نقدی مقرر، به تحمل حبس از 6 ماه تا یک سال محکوم می‌شود. درباره بقیه موارد هم طبق مقررات فوق عمل می‌شود.

 

جزای نقدی و میزان جریمه‌ کالای قاچاق

بر اساس کالای قاچاق شده، وکیل قاچاق شیراز علاوه بر حبس، جزای نقدی را هم خاطرنشان می‌کند:

 

مجازات جریمه نقدی برای قاچاق کالای مجاز

مجازات ورود و خروج کالای مجاز، قاچاقچی را با محکوم به پرداخت یک تا سه برابر ارزش کالا، جریمه نقدی مواجه خواهد کرد. که در این حالت کالای قاچاق نیز مصادره خواهد شد.

مجازات قاچاق کالای مجاز مشروط

در این حالت نیز علاوه بر ضبط اموال قاچاق شده، 1 تا 3 برابر جریمه نقدی باید پرداخت شود.

مجازات جریمه نقدی برای قاچاق کالای یارانه‌ای

معادل 2 تا 4 برابر ارزش کالای یارانه‌ای به عنوان جریمه نقدی قاچاق این کالاها در نظر گرفته می‌شود. که علاوه بر ضبط کالا به نفع سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز به دنبال دارد.

مجازات جریمه نقدی برای قاچاق ارز

طبق گفته‌های وکیل قاچاق ارز شیراز، برای قاچاق ارز ورودیِ 1 تا 2 برابر ارزش ارز قاچاق شده در نظر گرفته می‌شود. جریمه نقدی ارز خروجی قاچاق، 2 تا 4 برابر ارزش ریالی است. و برای فروش و حواله ارزی قاچاق، 2 برابر بهای ریالی ارز، علاوه بر مصادره ارز، به عنوان جریمه نقدی وصول خواهد شد.

  • تصدی گری عرضه و فروش کالای قاچاق و ارز قاچاق، منع قانونی دارد و مرتکب جرم عرضه و فروش کالا و ارز قاچاق، به حداقل مجازات‌های مقرر در هر بند محکوم خواهد شد.
  • نگهداری، عرضه و فروش کالا و ارز قاچاق، توسط واحدهای صنفی و یا صرافی‌ها تخلف محسوب می‌شود. و به گفتۀ وکیل خوب قاچاق مرتکب علاوه بر مصادره اموال حاصل از قاچاق کالا و ارز بدین صورت باید جریمه بپردازد؛
    • بار اول به جزای نقدی دو برابر ارزش کالا و ارز،
    • بار دوم 4 برابر و بار سوم، به پرداخت 6 برابر جریمه نقدی،
    • در آخر نصب اعلامیه بر سر در محل کسب و تعطیلی واحد صنفی به 6 ماه محکوم خواهد شد.

راه های پیشگیری از قاچاق کالا و ارز از زبان وکیل شیراز

مراجع قانونی رسیدگی به قاچاق به گفته وکیل قاچاق ارز شیراز

رسیدگی به جریمه‌های کالا و ارز هنگامی رخ می‌دهد که طبق گفته‌های وکیل قاچاق شیراز، قاچاق کالای ممنوع به شکل سازمان یافته و حرفه‌ای صورت گیرد. زمانی که قاچاق کالا و ارز از طریق ماموران دولتی صورت پذیرد، محکوم به حبس و یا انفصال از خدمات دولتی می‌شود. و رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه انقلاب و دادسرا خواهد بود.

 

راه های پیشگیری از قاچاق

برای پیشگیری از قاچاق و تشخیص کالاهای خارجی و مجاز که بر اساس قانون وارد کشور می‌شوند و تمایز آن‌ها از کالاهای قاچاق و یا جعلی و غیراستاندارد، ترخیص کالاها از گمرک بسته به ارائۀ گواهی شناسه کالا و شناسه رهگیری بهترین راه است.

یکی دیگر از راه‌هایی که به کمک آن می‌توان از قاچاق پیشگیری کرد، ایجاد و راه اندازی سامانه‌های هوشمند نظارت بر پروسه‌های واردات و صادرات، حمل، نگهداری و مبادله‌ی کالا است. که تمام دستگاه‌های مربوط به تجارت خارجی کشور وظیفه دارند در مورد استفاده از اشخاص با تجربه و دارای تخصص مورد نیاز و آموزش در حین خدمت، با دستگاه‌های مسئول در زمینه مبارزه با قاچاق کالا همکاری‌های لازم را انجام داده باشند.


 

قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز 1401

در نظام تجاری و اقتصادی مدرن دولت‌ها احتیاج دارند که بر ورود و خروج کالا از کشور نظارت داشته باشند. در نتیجه با توجه به تغییرات اجتماعی و اقتصادی جهان رفته رفته اهمیت وجود قوانین مرتبط با صادرات و واردات بیشتر شد و دولت‌ها در صدد وضع قوانین کارآمد در این زمینه برآمدند.

دولت جمهوری اسلامی نیز هم پرونده‌های قاچاق کالا و ارز اقداماتی انجام داده، و قوانین زیادی را تصویب کرده است. از جمله آن‌ها می‌توان به قانون امور گمرکی، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز و بسیاری از قوانین دیگر اشاره کرد.

 

قانون جدید قاچاق کالا و ارز

مطابق با قانون جدید قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲ که به بررسی اصلاحات آن می‌پردازد، هر فعل يا ترک فعلی است كه موجب نقض تشريفات قانونی مربوط به ورود و خروج كالا و ارز است؛ قاچاق محسوب می‌شود. که در مبادی ورودی يا هر نقطه از كشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلي كشف شود و برای آن مجازات تعيين می‌شود.

رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز سازمان یافته و حرفه‌ای، قاچاق کالاهای ممنوع و قاچاق کالا و ارز مستلزم حبس و یا انفصال از خدمات دولتی در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است. سایر پرونده‏‌‌های قاچاق کالا و ارز، تخلف محسوب شده و رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.

لازم به ذکر است در حال حاضر جدیدترین اصلاحات قانون مبارزه با قاچاق کالا مربوط به مهر ماه ۱۳۹۴ است، که در مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط ریاست جمهوری نیز ابلاغ شده.


 

مشاوره با وکیل قاچاق کالا و ارز شیراز

احتمالا تاکنون دربارۀ قاچاق ارز بسیار شنیده‌اید. نقل و انتقال ارز برخلاف نقل و انتقال کالا راحت‌تر است. با این وجود، در ارتباط با نقل و انتقال ارز نیز مانند قوانین وادرات و صادرات کالا باید ملاحظات قانونی رعایت شود. در غیر این صورت ممکن است که فرد با اتهام قاچاق ارز روبه رو شده، و نیازمند وکیل قاچاق ارز شیراز برای دفاع از خود در محاکم قضایی باشد.

در واقع وکیل متخصص قاچاق کالا و وکیل متخصص قاچاق ارز با هم ارتباط تنگاتنگی داشته و هردو در حوزه ارائه مشاوره‌های حقوقی در ارتباط با نحوه فعالیت در بازارهای مالی و عرصه های اقتصادی فعالیت می‌کنند. در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی با وکیل قاچاق کالا و ارز در شیراز و استخدام او، برای مشاوره رایگان 30 دقیقه‌ای با وکیل پایه یک دادگستری شیراز، دکتر سجاد محمدی می‌توانید با شماره 09330550588 تماس بگیرید و وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

 

سوالات متداول از وکیل برای قاچاق کالا و ارز

1. قاچاق کالا چیست و چه مجازاتی دارد؟

هر زمان که بدون اجازه دولت کالا یا ارزی معامله و وارد کشور شود، قاچاق کالا صورت گرفته است. و طبق کالا و ارزش آن مجازاتی در نظر گرفته می‌شود. در مقاله به تفصیل به این موضوع از زبان وکیل قاچاق شیراز پرداخته‌ایم.

2. مصادره اموال قاچاقچی به چه صورت انجام می‌شود؟

به منظور مجازات قاچاقچی، مصادره و ضبط تمامی اموال قاچاق شده، قطعی و حتمی است.

 

3. انواع کالای قاچاق چیست؟

طبق گفته وکیل قاچاق شیراز، این کالاها به سه دسته تقسیم می‌شوند: ممنوعه، مجاز و مجاز مشروط.