ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

انواع خیانت در امانت: نحوه ی اثبات، شروط و مجازات آن

انواع-خیانت-در-امانت-نحوه-ی-اثبات،-شروط-و-مجازات-آن

خیانت در امانت در خصوص برگه ها و اسناد مالی یک جرم رایج در قانون اساسی کشور ما است و قوانین بسیاری در رابطه با آن تصویب شده اند. موضوع خیانت در این پرونده ها با آنچه در کشور و عرف جامعه رایج شده کاملا متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با این جرایم باید با مجازات خیانت در امانت و روش های رسیدگی به این جرایم در قانون اساسی کشور آشنایی داشته باشید. به علاوه این جرایم دسته بندی های خاصی دارند که بد نیست با برخی از آن ها بیشتر آشنا شوید. 

خیانت در امانت یعنی چه؟

هر گونه پیمان شکنی و نقص قول و قرارهایی که بین افراد در زمینه های کاری، مالی و… ایجاد شده باشد، به عنوان جرم خیانت در امانت محسوب می شود. در ماده قانونی 898 مجازات اسلامی صراحتا به این دسته جرایم پرداخته شده و برای رسیدگی به آن ها قوانین تعیین شده اند. این جرایم به شکل ها و روش های متعددی رخ می دهند. برخی از مصداق های خیانت در امانت به شرح زیر هستند:

  1. هرگونه سوء استفاده از نقاط ضعف اشخاص و هوی و هوس او به عنوان خیانت در امانت شناخته می شود. 
  2. سوءاستفاده از مهر سفید نیز در میان انواع خیانت در امانت قرار می گیرد. 
  3. در پروژه های دولتی، هر گونه خیانت از سوی مستخدمین دولت در این حیطه دسته بندی می شوند. 
  4. خیانت در امانت در قوانین تجاری نیز مورد بررسی قرار می گیرد و یکی از جرایم رایج است. 

انواع خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت مصداق ها و روش های متعددی دارد که هر یک مجازات خاصی برای خاطیان به دنبال دارند. برای آشنایی بیشتر با این جرایم بد نیست نگاهی به دسته بندی ها و روش های اعمال آن بیندازیم:

1- استعمال نمودن

هرگونه استفاده غیر مجاز از اموالی که به سبب اعتماد افراد در دسترس دیگران قرار می گیرد به عنوان خیانت در امانت تلقی می شود. بهترین وکیل شیراز اثبات هرگونه سوء نیت در خصوص اموال و سو استعمال آن ها را به سهولت انجام می دهد. پس از اثبات تحقق جرم در این حوزه، مجازات خیانت در امانت برای فرد اعمال می شود.

2- اتلاف

هر گونه تلف کردن مالی که مربوط به شخص دیگر است، شامل مجازات خیانت در امانت و قوانین پیرامون این حوزه می شود. شخصی که به او اعتماد شده در این روش خیانت باید عملی انجام دهد که سبب اتلاف شود. به طور مثال سوزاندن اسناد یا پاره کردن آن ها در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد. با استفاده از خدمات بهترین وکیل کیفری شیراز دقیق ترین راهکارهای قانونی را برای رسیدگی به این جرایم پیدا خواهید کرد.

 

انواع خیانت در امانت

 

3- مفقود کردن

وقوع جرایم خیانت در امانت با روش هایی مانند مفقود کردن، شامل خارج کردن اسناد و مدارک از دسترس صاحب و دارنده آن است. مفقود کردن پرونده ها و اسناد امانی به منزله اتلاف آن ها نیست؛ در این شرایط تنها دسترسی به این اسناد و برگه های ارزنده محدود می شود. با این وجود مجازات مربوط به آن از قوانین خیانت در امانت پیروی می کند.

4- تصاحب 

جرم خیانت در امانت در رابطه با تصاحب یا تحت تصرف در آوردن مال امانی نیز مورد توجه قرار می گیرند. در این پرونده ها، شخص امین که اسناد و مال مورد نظر به وی سپرده شده، رفتار مالکانه ای در خصوص این موارد انجام می دهد.

خیانت در امانت در دعاوی ملکی

مجازات خیانت در امانت به عنوان یکی از جرایم اموال غیر منقول برای افرادی که نسبت به اموال فردی، عمل اتلاف یا تصاحب آن را انجام می دهند، تعیین می شود. بهترین وکیل ملکی شیراز با در نظر گرفتن تعدی یا تفریط فرد امین به این پرونده ها رسیدگی می کند. در صورت بروز هرگونه سوء استفاده در خصوص تجارت ملک نیز از این قوانین پیروی می شود.

 

حتما بخوانید: “قوانین تامین دلیل” 

 

شروط اعمال مجازات جرم خیانت در امانت

برای اعمال مجازات در رابطه با جرم خیانت در امانت، باید به چند اصل مهم دقت داشته باشید:

  1. برای رسیدگی به این جرایم، باید به قانونی بودن روش انتقال اموال به امین دقت داشته باشیم.
  2. به علاوه حین سپردن اموال باید با امین شرط کرده باشیم که اموال یا اسناد مورد نظر باید به فرد بازگردد
  3. این موضوعات در صورتی شامل مجازات خیانت در امانت می شوند که در رابطه با عین مال یا روش های به دست آوردن آن مطرح شده باشند.

شرط اعمال مجازات خیانت در امانت

نحوه ی اثبات خیانت در امانت

برای تعیین مجازات خیانت در امانت به ادله شاکی در دادگاه های حقوقی و کیفری توجه می شود. در این زمینه باید پیش تر به مصادیق جرم دقت داشته باشید و مدارک مربوط به اتلاف، مفقودی و… مال به امانت سپرده شده را ارائه دهید. روش اقرار برای اثبات خیانت در امانت یکی از ساده ترین ها است. اما اغلب مجرمین در جلسات دادگاه به وقوع این جرایم اقرار نمی کنند. به همین خاطر بهترین وکیل خیانت در امانت شیراز به دنبال راهکارهای اثباتی مانند شهادت شهود می گردد. در این زمینه علم قاضی نیز بر اساس ادله ارائه شده در پرونده برای اثبات خیانت در امانت کفایت می کند .

مجازات خیانت در امانت

برای تعیین مجازات جرم خیانت در امانت به قانون 674 مجازات اسلامی رجوع می شود. به موجب این قوانین برای شخص خاطی بسته به میزان خیانت وی و روش اعمال خیانت، مجازات حبس از سه ماه تا 18 ماه تعیین خواهد شد. این مجازات در صورت گذشت شاکی در هر یک از مراحل دادگاه تقلیل می یابد یا لغو می شود. 

نتیجه گیری

جرم خیانت در امانت مصادیق متعددی در قانون اساسی کشور ما دارد. اما پیش از حضور در دادگاه برای رسیدگی به پرونده و احقاق حقوق خود باید حتما از کمک ها و مشاوره های وکلای این حوزه بهره مند شوید. بهترین وکیل شیراز به شما در تعیین نوع جرم و رسیدن به بهترین نتیجه ممکلن در جلسات دادگاه کمک می کنند و روال دادرسی را برای موکلین ساده تر خواهند کرد.

امتیاز خود را ثبت کنید.
بیوگرافی

سجاد محمدی وکیل پایه یک دادگستری شیراز، بیش از ۱۰ سال تجربهٔ وکالت دارد و دانش‌آموختهٔ کارشناسی‌ارشد، گرایش حقوق خصوصی است. عضو کانون وکلای دادگستری استان فارس و از داوران رسمی کانون داوران قوهٔ قضاییه نیز هست. و در این سِمت، پیشینه‌ای درخشان دارد. تاکنون وکالت بیش از ۴۰۰۰ پرونده را در دعاوی متعدد و در زمینه‌هایی چون حقوقی، کیفری، خانواده و ثبتی بر عهده گرفته است و در بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ها، نتیجه مطلوب موکل خود را به دست آورده است.

سابقه
بیش از 10 سال
پرونده
موفقیت در پرونده 85%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط