ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

گواهی پایان کار ساختمان

دعوای-الزام-به-اخذ-گواهی-پایان-کار-تخریب-ملک

دعوای الزام به اخذ پایان کار

افرادی که در حوزه ساخت و ساز شهری فعالیت دارند؛ می‌دانند که ملزم به رعایت اصول و قوانین تعیین شده‌ایی هستند. زیرا پس از به پایان رسیدن پروسه ساخت و ساز، کارشناسان شهرداری ساختمان را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که حین ساختن ساختمان از مقررات و قوانین مربوطه پیروی کرده‌ایید. در صورت رعایت این نکات و تایید کارشناس مربوطه یک گواهی با عنوان گواهی پایان کار ساختمان برای شما صادر می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است فردی که به صورت قانونی و قراردادی وظیفه گرفتن گواهی پایان کار ساختمان از شهرداری را دارد؛ از انجام این کار امتناع نماید.

در حقیقت برای دریافت صورت‌جلسه تفکیکی و تنظیم سند رسمی ابتدا باید گواهی پایان کار ساختمان را اخذ کرد که این موضوع بر اهمیت دریافت این گواهی می‌افزاید. بنابراین ذینفع می تواند برای دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان اقدام کند. به همین علت، آشنایی با چگونگی طرح این شکایت علیه فرد موظف و متعهد به اخذ پایان کار برای افرادی که گواهی پایان کار ساختمان دریافت نکرده‌اند، ضروری است.

در این مقاله به طور مفصل می‌گوییم که منظور از دعوای الزام به اخذ پایان کار چیست؟ چگونه و در چه شرایطی می‌توان با کمک بهترین وکیل شیراز برای طرح این دعوا اقدام کرد.

گواهی پایان کار ساختمان
گواهی پایان کار ساختمان

 

دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

همانطور که اشاره کردیم؛ سازندگان ساختمان می‌بایست مطابق با پروانه ساختمان به ساخت و ساز بپردازند. چرا که در صورت عدم رعایت این قوانین ممکن است شهرداری به عنوان یک مرجع ذیربط مربوط به تخلفات ساختمانی این افراد را جریمه و حتی برای تخریب ساختمان حکم صادر نماید. به همین جهت بعد از اینکه ساخت ساختمان مورد نظر به پایان رسید؛

مطابق با پروانه ساخت و ساز کارشناسان شهرداری می‌بایست ساختمان را مورد تایید قرار دهند. پس از تایید؛ شهرداری گواهی پایان کار ساختمان را صادر می‌نماید. با دریافت این گواهی می‌توانید برای دریافت امتیاز انشعاب آب، برق، گاز و … اقدام کنید.

ذینفع بعد از دریافت این گواهی می‌تواند برای اخذ سند تفکیکی و سند رسمی اقدام نماید. با این حال اگر فردی که مسئول اخذ گواهی پایان کار است به دلایل مختلفی مانند انجام تخلفات ساختمانی از وظیفه خود سرپیچی کند و به دنبال اخذ این گواهی نرود. در چنین شرایطی حقوق قانونی و مشروع مالک زیر پا گذاشته می‌شود.

همچنین در شرایطی که فروشنده ساختمان (نه فرد سازنده آن) متعهد به اخذ این گواهی باشد و پس از وصول مبلغ معامله از دریافت گواهی پایان کار خودداری نماید؛ امکان طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار علیه فروشنده و سازنده وجود دارد. زیرا در چنین موقعیتی خریدار نمی‌تواند برای ساختمان خریداری شده سند رسمی بگیرد.

در صورت رخ دادن هر یک از شرایط بالا، فرد ذینفع (مالک یا خریدار ملک) مجاز به طرح دعوای الزام به اخذ گواهی پایان کار ساختمان علیه فرد متعهد است. سپس دادگاه پس از رسیدگی به موضوع به الزام متعهد جهت اخذ گواهی پایان کار ساختمان حکم می‌دهد. پس از صدور حکم فرد، مکلف به انجام وظیفه خود می‌شود.

شرایط طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار

برای طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار باید شرایط مشخصی فراهم باشد. یکی از شرایط که پیشتر نیز آن را بیان کردیم؛ موقعیتی است که سازنده یا فروشنده ملک طبق قرارداد متعهد به اخذ گواهی پایان کار باشند اما از انجام این کار طفره بروند. البته باید به این نکته توجه داشت که در برخی مواقع مالک یا خریدار ساختمان مطابق با مفاد قرارداد، موظف به انجام کاری مانند پرداخت هزینه است تا سازنده یا فروشنده برای اخذ گواهی پایان کار اقدام نماید.

در صورت وجود چنین شرایطی، امکان طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار وجود ندارد و شخص ذینفع باید ابتدا تعهدات خود را انجام دهد و سپس برای طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار اقدام نماید.

نکته بسیار مهم در رابطه با طرح دعوای گواهی پایان کار ساختمان این است که این گواهی لازمه تنظیم سند رسمی، انتقال مالکیت و دریافت صورتجلسه تفکیکی ملک می‌باشد. از این رو می‌توان هر سه شکایت را در قالب یک دادخواست ارائه داد. اکیدا توصیه می‌شود برای طرح این نوع دعاوی از بهترین وکیل شیراز کمک بگیرید.

مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار

یکی از سوالاتی که برای طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار مطرح می‌شود این است که هنگام طرح این شکایت باید چه مدارکی را به همراه داشت؟ پاسخ این سوال شامل موارد زیر است:

  • مدارک و مشخصات هویتی خواهان (فردی که شکایت دارد) همچون شناسنامه و کارت ملی
  • عقود و قراردادهای منعقد شده بین طرفین معامله، این قراردادها شامل مبایعه نامه و یا قرارداد مشارکت در ساخت و ساز می‌شود.
  • به همراه داشتن و ضمیمه نمودن سند مالکیت و دیگر مدارک مربوطه
  • تسویه برگه عوارض و نوسازی شهرداری
گواهی پایان کار ساختمان 2
گواهی پایان کار ساختمان 2

نحوه طرح دعوای الزام به اخذ پایان کار

اگر قصد طرح دعوای الزام به اخذ گواهی پایان کار ساختمان با کمک بهترین وکیل شیراز را دارید؛ لازم است مراحل معینی را طی کنید که در ادامه آنها را بررسی خواهیم نمود. به دلیل اینکه دعوای الزام به اخذ پایان کار نوعی دعاوی حقوقی به شمار می‌آید؛ ابتدا خواهان باید شکوائیه بر پایه الزام متعهد به اخذ گواهی پایان کار آماده سازد و به ثبت برساند تا توسط دادگاه مورد بررسی قرار گیرد.

  • اولین قدم برای ثبت شکایت مربوط به دعوای الزام به اخذ گواهی پایان کار ساختمان، اکتساب وکیل شیراز توسط خواهان یا مراجعه حضوری وی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. سپس با پرداخت هزینه‌های مربوطه شکایت خود را ثبت می‌کند.
  • بعد از ثبت طرح دعوی در دادگاه، خواهان به دادگاه احضار می‌شود (در صورت لزوم)، توضیحات  و مدارک مربوطه را به دادگاه ارائه می‌دهد و از خود دفاع می‌کند. پس از اتمام دادرسی، دادگاه حکم صادر نموده و با قطعی شدن حکم به مرحله اجرا می‌رسد. منظور از اجرایی شدن حکم این است که خواهان برای  صدور اجراییه به دادگاه درخواست می‌دهد.
  • در مرحله آخر نیز حکم اجراییه به فرد متعهد ابلاغ می‌شود. سپس او ۳۰ روز وقت دارد تا برای اجرای رای و اخذ گواهی پایان کار ساختمان اقدامات مورد نیاز را انجام دهد. در غیر این صورت مطابق با رای دادگاه، خواهان یا شخص سومی برای اجرای حکم دادگاه برای اخذ گواهی پایان کار اقدام می‌کند و هزینه‌های پرداخت شده از متعهد گرفته می‌شود.

نتیجه گیری

پس از اتمام ساخت و ساز یک ساختمان باید برخی از مراحل اداری انجام شود که یکی از آنها اخذ گواهی پایان کار است. در واقع این گواهی لازمه اخذ صورت مجلس تفکیکی و سند رسمی می‌باشد. با این حال اگر به دلیل قرار گرفتن در شرایط و موقعیتی، فرد متعهد نتواند برای دریافت پایان کار اقدام کند، از آن طفره برود و یا با مشکل مواجه شود؛ طبق قانون خریدار می‌تواند برای طرح دعوای الزام به اخذ گواهی پایان کار ساختمان علیه مالک اقدام کند.

از آنجایی که طرح شکایت الزام به اخذ پایان کار ساختمان یک مشکل حقوقی است و باید در دادگاه‌های حقوقی انجام شود؛ بهتر است در صورت قرار گرفتن در چنین شرایطی از بهترین وکیل شیراز کمک بگیرید.

برای تنظیم نوبت جلسه مشاوره با وکیل برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان شیراز سجاد محمدی با شماره 09171235873 تماس بگیرید.

بیوگرافی

سجاد محمدی وکیل پایه یک دادگستری شیراز، بیش از ۱۰ سال تجربهٔ وکالت دارد و دانش‌آموختهٔ کارشناسی‌ارشد، گرایش حقوق خصوصی است. عضو کانون وکلای دادگستری استان فارس و از داوران رسمی کانون داوران قوهٔ قضاییه نیز هست. و در این سِمت، پیشینه‌ای درخشان دارد. تاکنون وکالت بیش از ۴۰۰۰ پرونده را در دعاوی متعدد و در زمینه‌هایی چون حقوقی، کیفری، خانواده و ثبتی بر عهده گرفته است و در بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ها، نتیجه مطلوب موکل خود را به دست آورده است.

سابقه
بیش از 10 سال
پرونده
موفقیت در پرونده 85%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط