ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

ملاقات با فرزند بعد از طلاق و قوانین در مورد شرایط آن

ملاقات با فرزند بعد از طلاق و قوانین در مورد شرایط آن

مسئله حضانت و ملاقات با فرزند پس از طلاق، همواره یکی از بزرگترین اختلافات بین آن ها بوده و مشکلات قانونی بسیاری برای پدر و مادرها به وجود آورده است. ملاقات با فرزند بعد از طلاق یکی از الزامات برای هر دو والد است و هیچ یک از والدین حق ندارند، ملاقات با فرزند خود را برای دیگری ممنوع کنند. به همین خاطر والدی که حضانت فرزند را بر عهده گرفته باید همواره شرایطی برای ملاقات فرزند با پدر یا مادر فراهم کرده و از این قوانین پیروی کند. شرایط ملاقات با فرزند بعد از طلاق با انجام برخی توافقات بین والدین مشخص می شود.

ملاقات با فرزندان بعد از طلاق

در سال های اخیر قوانین ملاقات با فرزند بعد از طلاق تغییراتی داشته اند که شرایط ملاقات را برای همه والدین ساده تر کرده اند. در این زمینه پیش از هر چیز به توافقاتی که بین دو والد انجام شده پرداخته می شود. بر اساس این توافقات، گاها برخی از والدین از همه حقوق خود برای ملاقات با فرزند صرفه نظر می کنند.
اما در صورتی که توافقی در میان پدر و مادر کودک حاصل نشود، دادگاه های خانواده وارد عمل شده و شرایطی را بر اساس موقعیت هر یک از والدین مشخص می کنند. برای رسیدگی به وضعیت ملاقات با فرزند بعد از طلاق در دادگاه، هر یک از والدین با مراجعه حضوری به دادگاه خانواده محل زندگی خود پرونده ای تشکیل داده و خواسته خود را دنبال می کنند. این وضعیت در خصوص بازه های زمانی مربوط به طلاق والدین نیز صدق می کند. در این زمان تا صدور حکم طلاق، توافقاتی در خصوص حضانت فرزند و شرایط ملاقات با او بین والدین انجام می شود.

پیشنهاد مطالعه: هر آن چه که باید در مورد نفقه بدانید + چالش های آن

شرایط مربوط به ملاقات با فرزندان طلاق

شرایط ملاقات با فرزند بعد از طلاق با در نظر گرفتن بهترین وضعیت زندگی برای طفل مشخص می شود.

در این زمینه به شرایط تحصیل، وضعیت عاطفی، مصلحت و زمان و مکان نگهداری از کودک توجه می کنند. به همین خاطر ملاقات با فرزندان طلاق برای والد اغلب حدودا 24 ساعت در هفته مشخص می شود اما باز هم با توجه به حکم قاضی این موضوع می تواند متفاوت باشد. به این ترتیب هیچ لطمه ای به وضعیت تحصیلی و تربیتی کودک وارد نخواهد شد. در خصوص شرایط ملاقات با فرزندان بعد از طلاق، همواره فرصتی برای رسیدگی مجدد به شکایات والدین وجود دارد و در صورت لزوم دادگاه با صدور احکام جدید، حکم پیشین را اصلاح می کند. در این خصوص موارد زیر بر اساس توافقات یا حکم نهایی دادگاه مشخص می شوند:

  • زمان ملاقات با فرزند
  • مکان ملاقات والد با فرزند
  • مصلحت و غبطه طفل
  • تعداد دفعات ملاقات
  • جرایم مربوط به ممانعت ملاقات فرزند

قوانین ملاقات با فرزند بعد از طلاق همواره جرایمی برای متخلفین نیز به همراه دارد.

به موجب این قوانین هر والدی که از ملاقات والد دیگر طفل ممانعت کند، عملی خلاف قانون انجام داده؛ مگر آن که پیش تر از دادگاه خانواده حکم عدم صلاحیت والد را دریافت کرده باشد.

در چنین شرایطی دادگاه در این زمینه تصمیم گیری می کند.
بهترین وکیل طلاق در شیراز به شما کمک می کند که با استفاده از ماده قانونی 54 حمایت از خانواده، به حقوق قانونی خود دست پیدا کرده و هیچ مانعی برای ملاقات با فرزند خود نداشته باشید.

به نقل از ویکی حقوق: ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱: هرگاه مسؤول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی‌حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود.

حق ملاقات با طفل تنها با پدر و مادر نیست و حتی پدربزرگ و مادر بزرگ و سایر خویشان کودک نیز می توانند در این زمینه مدعی باشند.

 

قوانین ملاقات با فرزند بعد از طلاق

 

ملاقات با فرزند بعد از طلاق در صورت عدم تمایل او

در صورتی که فرزند شما پس از طلاق، تمایلی به ملاقات نداشته باشد، حق ملاقات با او از شما سلب نخواهد شد. در این وضعیت برای ملاقات با فرزند بعد از طلاق دادگاه دیگری برگزار شده و با در نظر گرفتن صلاحیت کودک و دلایل اکراه او از ملاقات با والد یا والده، تصمیم گیری می شود. این مسئله در رابطه با کودکان نابالغ، دختران تا 9 سالگی و پسران تا 15 سالگی، صدق می کند. دادگاه با در نظر گرفتن وضعیت روحی و روانی کودک، ساعات ملاقات و تعداد دفعات آن را کمتر می کند.

پیشنهاد مطالعه: مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟

قوانین صرفه نظر از ملاقات با فرزند بعد از طلاق

در برخی موارد مشاهده شده که یکی از والدین بسته به شرایط موجود از ملاقات با طفل خود پس از طلاق صرفه نظر می کند. به طور مثال شرط می شود که مادر در صورت ایجاد برخی توافقات بعد از طلاق هرگز فرزند خود را نبیند. در چنین وضعیتی شرایط ملاقات با فرزند بعد از طلاق کمی متفاوت خواهد بود. حتی در این وضعیت هم حق معنوی مادر و پدر ایجاب می کند که با فررزند خود ملاقات داشته باشد. برای این منظور می توانید به دادگاه مراجعه کرده و پرونده جدیدی را آغاز کنید.
دادگاه ذی صلاح با در نظر گرفتن مصلحت کودک شرایطی برای ملاقات والد با کودک فراهم کرده و والد دیگر اجازه ممانعت از این ملاقات را نخواهد داشت. در این خصوص گاها اختلافاتی نیز در میان والدین کودک به وجود می آید که باید با پیروی از قوانین حمایت از خانواده و با کمک بهترین وکیل شیراز به این موارد رسیدگی کنید.
با در نظر گرفتن پیچیدگی برخی قوانین ملاقات با فرزند بعد از طلاق گاها رسیدگی به این امور از عهده والدین بر نمی آید و به خدمات وکلای کاردان و باتجربه این حوزه نیاز خواهند داشت. توصیه می کنیم برای سهولت در احقاق حقوق خود حتما از این خدمات بهره مند شوید.

 

شرایط ملاقات با فرزند بعد از طلاق

 

نتیجه گیری

شرایط ملاقات با فرزند پس از طلاق برای هر یک از والدین متفاوت است. دادگاه در این زمینه بیشتر از هر چیز به صلاح و مصلحت کودک توجه دارد و با تعیین شرایط ملاقات بهترین وضعیت را برای طفل به وجود می آورد. در این زمینه همواره به حقوق مادی و معنوی والدین نیز توجه می شود. به طور کلی هیچ والدی حق ممانعت از ملاقات فرزند را برای پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ و… ندارد و در صورت بروز این جرایم، جزای نقدی برای متخلفین تعیین می شود.

امتیاز خود را ثبت کنید.
بیوگرافی

سجاد محمدی وکیل پایه یک دادگستری شیراز، بیش از ۱۰ سال تجربهٔ وکالت دارد و دانش‌آموختهٔ کارشناسی‌ارشد، گرایش حقوق خصوصی است. عضو کانون وکلای دادگستری استان فارس و از داوران رسمی کانون داوران قوهٔ قضاییه نیز هست. و در این سِمت، پیشینه‌ای درخشان دارد. تاکنون وکالت بیش از ۴۰۰۰ پرونده را در دعاوی متعدد و در زمینه‌هایی چون حقوقی، کیفری، خانواده و ثبتی بر عهده گرفته است و در بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ها، نتیجه مطلوب موکل خود را به دست آورده است.

سابقه
بیش از 10 سال
پرونده
موفقیت در پرونده 85%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *