ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

مقایسه طلاق بائن و طلاق رجعی ( شرایط و مهریه در هر کدام)

مقایسه طلاق بائن و طلاق رجعی

مهمترین تفاوت طلاق رجعی و بائن در دادگاه های خانواده، به حق رجوع مرد به زن در دوران عده مربوط می شود. در مقایسه طلاق رجعی با بائن با تفاوت های مهم بین این دو رویه حقوقی آشنا می شویم که هر یک با در نظر گرفتن قوانین این حوزه ایجاد می شوند. طلاق بائن به نوعی از انواع جدایی گفته می شود که زوج حق رجوع به همسر را در دوران عده ندارد و پرداخت نفقه هم وظیفه او نیست. اما در طلاق رجعی برخلاف این دستورالعمل اجرا می شود. این تفاوت بائن با رجعی، تفاوت های متعددی در میان این دو رویه به وجود آورده که در این بخش به بررسی آن ها می پردازیم.

 تعریف طلاق بائن و طلاق رجعی و تفاوت آن ها

برای آشنایی با تفاوت بائن با طلاق رجعی پیش از هر چیز باید با تعاریف هر یک در دادگاه های حقوقی امروزی آشنایی داشته باشید. برای آشنایی با ماهیت این دو رویه به قوانین 1144 و 1148 رجوع می شود. بر این اساس طلاق بائن و رجعی به شرح زیر هستند:

  1. در برخی موارد مرد تقاضای طلاق رجعی به همسر خود را در دادگاه ارائه می دهد. در این شرایط زن حق دخالت نداشته و رجعی یا بائن بودن طلاق بسته به تمایل مرد مشخص می شود. با صادر شدن حکم طلاق رجعی، مرد پس از طلاق هم در مدت عده می تواند به همسر خود رجوع کند. 
  2. طلاق بائن در دادگاه های خانواده در دو نوع خلع و مبارات مطرح می شود و در صورت عدم سازش زن و مرد و با توافق انجام خواهد شد. در این رویه مرد پس از جاری شدن طلاق، امکان رجوع ندارد. تنها شرایطی که در طلاق بائن حق رجوع برای مرد به وجود می آورد، عدم عمل به فدیه زن در مدت عده است. 

عده در طلاق بائن و طلاق رجعی چه تفاوتی دارد؟ قوانین آن ها چیست؟

یکی از مهمترین مواردی که در مقایسه طلاق بائن با رجعی مورد توجه قرار می گیرد، شرایط عده در رابطه با هر یک است. عده در طلاق بائن، بدون حق رجوع برای مرد است.

بهترین وکیل طلاق در شیراز شرایط مربوط به هر یک از انواع طلاق را برای مرد و زن شرح می دهد. به این ترتیب از بروز مشکلات در خصوص نوع طلاق در دادگاه های خانوادگی پیشگیری خواهد شد. برای مقایسه طلاق رجعی با بائن، مدت زمان عده در هر یک از این رویه ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. بازه زمانی عده در طلاق های رجعی و بائن دقیقا یکسان است و در این زمینه هیچ تفاوتی وجود ندارد. در طلاق بائن در صورتی که زن باکره یا یائسه باشد، بلافاصله پس از طلاق می تواند مجددا ازدواج کند و شامل شرایط عده نمی شود.

“پیشنهاد مطالعه: بررسی مراحل و راه های درخواست طلاق از طرف مرد + شرایط مهریه

 

عده در طلاق بائن و رجعی

 

عده نگهداشتن در طلاق بائن 

طلاق بائن چیست و شرایط عده در این نوع طلاق چگونه است؟ در این رویه قانونی، اگر زن باکره نباشد باید برای ازدواج مجدد عده نگه دارد. اما اگر رابطه زناشویی بین زوجین برقرار نبوده یا زوجه یائسه باشد، شرایط عده برقرار نخواهد بود و لزومی برای نگهداشتن آن نیست. 

یک تفاوت بائن با طلاق رجعی در حق ارث زوجین از یکدیگر در زمان عده است. در طلاق رجعی در صورت فوت هر یک از زوجین در مدت عده، هر دو از یکدیگر ارث می برند. اما در طلاق بائن این حق ارث برای هیچ یک از طرفین وجود نخواهد داشت.

عده نگهداشتن در طلاق رجعی

در مقایسه طلاق بائن با رجعی عده نگهداشتن با انجام تکالیف زن و مرد در این دوره همراه است. در طلاق رجعی مرد نمی تواند زوجه را از منزل بیرون کند؛ مگر آن که زوجه با اختیار خود اقدام به ترک منزل کند. به علاوه کلیه تکالیف زن در برابر مرد در این دوران مانند پیش از طلاق ایفا می شود. به عبارت بهتر زن در این نوع طلاق در حکم زوجه مرد است. به همین خاطر انجام وظایف زناشویی در عهده هر دوی آن ها است. 

این روش، عده نگهداشتن مهم‌ترین وجه تمایز بین طلاق های بائن و رجعی محسوب می شود. به این ترتیب در پاسخ به این سوال که طلاق رجعی چیست، این تفاوت ها مورد بررسی قرار می گیرند. با حضور وکلای این حوزه در پروسه طلاق زوجین، انواع روش های طلاق، دقیق تر برای افراد مشخص می شوند و بسته به  اولویت های آن ها یک رویه مناسب دنبال خواهد شد.

 

مهریه و نفقه در بائن و رجعی

 

تفاوت نفقه و مهریه در طلاق رجعی و طلاق بائن

 در مقایسه طلاق بائن با رجعی به مبحث نفقه و مهریه نیز رسیدگی می شود که هر یک تعاریف خاص خود را در این حوزه دارند. بر اساس قانون، نفقه مطلعه رجعیه تکلیف مرد است و باید در مدت عده پرداخت شود. اما در صورتی که زن ناشزه شناخته شود، این حق قانونی از او سلب می شود.

در صورتی که طلاق بائن انجام شود، چنین حقی برای زن وجود ندارد و پرداخت نفقه بر عهده مرد نیست. اما اگر زن حامله باشد، از قوانین دیگری در طلاق بائن استفاده خواهد شد.

“پیشنهاد مطالعه” هر آن چه که باید در مورد نفقه بدانید + چالش های آن

هر یک از انواع رویه های طلاق رجعی و بائن در خصوص قوانین مهریه یکسان هستند و تفاوت چندانی در این رابطه نخواهند داشت. برای اطمینان از شرایط نفقه و مهریه در طلاق رجعی و بائن، با بهترین وکیل مهریه در شیراز در ارتباط باشید. 

نتیجه گیری

در این بخش به مقایسه طلاق رجعی با بائن پرداختیم و برخی از قوانین مربوط به این حوزه را ارزیابی کردیم. پروسه طلاق بائن و رجعی تفاوت های آشکاری با یکدیگر دارند و وظایف و حقوق زوج و زوجه در هر روش با هم متفاوت است. توصیه می کنیم برای دنبال کردن هر نوع طلاق در دادگاه های حقوقی از جلسات مشاوره سجاد محمدی کمک بگیرید و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید. کلیه حقوق و وظایف زوج و زوجه در پروسه طلاق بر اساس نوع طلاق انجام شده مشخص می شوند. 

امتیاز خود را ثبت کنید.
بیوگرافی

سجاد محمدی وکیل پایه یک دادگستری شیراز، بیش از ۱۰ سال تجربهٔ وکالت دارد و دانش‌آموختهٔ کارشناسی‌ارشد، گرایش حقوق خصوصی است. عضو کانون وکلای دادگستری استان فارس و از داوران رسمی کانون داوران قوهٔ قضاییه نیز هست. و در این سِمت، پیشینه‌ای درخشان دارد. تاکنون وکالت بیش از ۴۰۰۰ پرونده را در دعاوی متعدد و در زمینه‌هایی چون حقوقی، کیفری، خانواده و ثبتی بر عهده گرفته است و در بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ها، نتیجه مطلوب موکل خود را به دست آورده است.

سابقه
بیش از 10 سال
پرونده
موفقیت در پرونده 85%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *