ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟

مراحل طلاق توافقی چیست؟

زمانی که زوجین به هر دلیلی تصمیم به طلاق داشته باشند و در خصوص شرایطی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند و.. توافقاتی فی ما بین انجام دهند، از شرایط طلاق توافقی بهره مند خواهند شد. مراحل طلاق توافقی بسیار ساده تر از سایر روش های طلاق خواهد بود. این روش طلاق در وقت و زمان طرفین دعوی صرفه جویی می کند و هزینه های پروسه طلاق های عادی را به همراه ندارد. در صورتی که این شرایط بین زوجین ایجاد نشود، دادگاه پس از بررسی پرونده موجود حکم طلاق را به صورت یک طرفه صادر می کند.

مراحل اقدام به طلاق توافقی با جزئیات کامل

اگرچه شرایط طلاق توافقی بسیار ساده تر از طلاق هایی با دادخواست یک طرفه است، اما در این پروسه نیز از چند مرحله متوالی پیروی می شود:

  1. در بخش اول باید زوجین به سامانه تصمیم به اخذ طلاق مراجعه کرده و نوبت بگیرند. پس از ثبت نام در این سامانه سایر مراحل پشت سر گذاشته می شود.
  2. در ادامه سامانه نوبت دهی طلاق باز می شود که زوجین باید در این بخش نیز ثبت نام کنند.
  3. سپس دادگاه خانواده، زوجین را به مراکز مشاوره بهزیستی ارجاع می دهند.
  4. سپس مشاوره خانواده حکم و تاییدیه عدم سازش بین زوجین را ارائه می دهد.
  5. سپس دادخواست طلاق توافقی از طریق دفاتر الکترونیکی قضایی ثبت می شود. در این فرایند یک نفر یا هر دو طرف دعوی باید به دفاتر رسمی ثبت طلاق و ازدواج مراجعه کنند.
  6. در ادامه زوجین در رابطه با شرایط طلاق و پرداخت حقوق زوجیت، توافقی حاصل خواهند کرد.
  7. پس از طی این مراحل طلاق توافقی، جلسات دادرسی تشکیل می شوند.
  8. در ادامه جلسات رسیدگی دادگاه برگزار شده و هر یک از زوجین به منظور تکمیل مراحل طلاق در این دادگاه حضور به عمل می آورند.
  9. در این دادگاه صورت جلسه ای از توافقات بین زوجین تهیه خواهد شد.
  10. در بخش بعدی زوجه به پزشکی قانونی مراجعه کرده و گواهی عدم بارداری را دریافت می کند.
  11. در پایان مراحل طلاق توافقی، گواهی عدم سازش و طلاق توافقی توسط دادگاه صادر می شود. این حکم به دفاتر رسمی ارائه شده و طی مدت حداکثر 3 ماه قابل اجرا خواهد بود.
  12. صیغه طلاق در محضر و با حضور دو نفر شاهد خوانده می شود.

مراحل انجام طلاق توافقی

چه مدارکی برای طلاق توافقی ارائه می شوند؟

برای تکمیل مراحل طلاق توافقی باید برخی مدارک را در جلسات دادگاه برای تکمیل پرونده ارائه دهید:

  1. اصل شناسنامه های زوجین
  2. تصویر کارت ملی زوجین
  3. اصل مدرک عقدنامه زوجین
  4. صورتجلسه ای از توافقات انجام شده بین زن و شوهر
  5. آزمایشات مربوط به عدم بارداری که در پزشکی قانونی انجام می شوند.
  6. گواهی بکارت در صورت عدم نزدیکی
  7. گواهی شرکت در جلسات غربالگری

در مراحل طلاق توافقی بدون وکیل تکمیل مدارک پرونده بر عهده خود طرفین است. با حضور وکلا این پروسه بسیار ساده تر خواهد شد. بهترین وکیل طلاق در شیراز با کمترین هزینه ها در جریان پرونده های طلاق توافقی شرکت می کند و در این زمینه بهترین خدمات را در اختیار موکلین قرار می دهد.

“پیشنهاد مطالعه: چه مدارکی برای طلاق توافقی لازم است؟

مزایای طلاق توافقی

اگر از شرایط طلاق توافقی برای رسیدگی به پرونده خود استفاده کنید، مزایای بی شماری به دست می آورید. به علاوه با حضور بهترین وکیل طلاق توافقی شیراز برای رسیدگی به پرونده توافقی برای جدایی و طلاق، این پروسه باز هم در زمان کوتاه تری سپری می شود.
در این روش طلاق، سرعت عمل رسیدگی به پرونده بسیار افزایش می یابد. تنش کمتر میان زوجین هم یکی از مهمترین مزایای پروسه طلاق توافقی است که نسبت به سایر روش های طلاق آسیب های روحی و روانی کمتری به طرفین وارد می کند.
در هر یک از مراحل طلاق توافقی، کمترین هزینه ها برای جریان پرونده در دادگاه های خانوادگی پرداخت می شود. به علاوه در این فرایند نیازی به حضور طولانی مدت وکلا نخواهید داشت که سبب کاهش هزینه های وکیل زوجین خواهد شد. در صورتی که این پروسه با توافق بین زوجین پشت سر گذاشته شود، فرزندان طلاق نیز آرامش بیشتری خواهند داشت و زندگی آن ها به ثبات می رسد.

شرایط و مراحل طلاق توافقی

وضعیت مهریه در طلاق توافقی

در طول مراحل طلاق توافقی، زوجین در خصوص امور مختلفی با یکدیگر به توافق می رسند. یکی از حقوق قانونی زن در امر طلاق مهریه است که زوجین باید توافقاتی در خصوص آن انجام دهند. این حق مالی بر عهده مرد بوده و از او دریافت می شود. زوجین در خصوص مهریه توافقات مختلفی بایکدیگر انجام می دهند و از قوانین تصویب شده در این حوزه پیروی می کنند:

  • در برخی موارد از شرایط بخشش مهریه استفاده می شود و زوجه مهریه خود را به زوج می بخشد.
  • در پروسه طلاق توافقی، زوجه تخفیفی برای دریافت مهریه خود به زوج می دهد.
  • در بخش بعدی دریافت مهریه به صورت اقساطی انجام می گیرد و زوج مهریه را در چند قسط می پردازد.

زوجین در مراحل طلاق توافقی باید یکی از روش های نام برده را برای تصمیم گیری در رابطه با حق مهریه به کار ببرند. در غیر این صورت پرونده به صورت توافقی انجام نمی شود. حضور وکلا در این حوزه برای رسیدن به بهترین شرایط توافق بین زوجین اهمیت زیادی دارد. به علاوه نوع عبارت به کار رفته در خصوص مهریه مانند بذل، بخشش، ابرا و… شرایط این حق قانونی را تغییر می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وکلای آگاه این حوزه مراجعه کنید.

“پیشنهاد مطالعه: راه های مطالبه ی مهریه + مراحل آن

جمع بندی

در این بخش در رابطه با شرایط و مراحل طلاق توافقی گفت و گو کردیم. در صورتی که زوجین بتوانند از روش های توافقی برای جدایی از یکدیگر استفاده کنند، در وقت و زمان و هزینه های طلاق آن ها صرفه جویی خواهد شد. در این زمینه باید به کلیه امور مشترک زندگی آن ها مانند فرزندان مشترک رسیدگی شود. به علاوه وضعیت حقوق زوجیت مربوط به زوجه نیز در این پرونده ها مشخص خواهد شد. برای تکمیل پروسه طلاق توافقی، جلسات مشاوره بهزیستی نیز برگزار می شوند که تاییدیه عدم سازش زوجین را صادر کنند. در نهایت حکم طلاق در کوتاه ترین بازه های زمانی صادر خواهد شد.

4/5 - (1 امتیاز)
بیوگرافی

سجاد محمدی وکیل پایه یک دادگستری شیراز، بیش از ۱۰ سال تجربهٔ وکالت دارد و دانش‌آموختهٔ کارشناسی‌ارشد، گرایش حقوق خصوصی است. عضو کانون وکلای دادگستری استان فارس و از داوران رسمی کانون داوران قوهٔ قضاییه نیز هست. و در این سِمت، پیشینه‌ای درخشان دارد. تاکنون وکالت بیش از ۴۰۰۰ پرونده را در دعاوی متعدد و در زمینه‌هایی چون حقوقی، کیفری، خانواده و ثبتی بر عهده گرفته است و در بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ها، نتیجه مطلوب موکل خود را به دست آورده است.

سابقه
بیش از 10 سال
پرونده
موفقیت در پرونده 85%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *