ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

بررسی مراحل و راه های درخواست طلاق از طرف مرد + شرایط مهریه

قوانین طلاق از طرف مرد

درخواست جدایی و طلاق هم از سوی زن و هم از سوی مرد قابل ارائه خواهد بود. هر یک از زوجین می توانند با شرکت در جلسات دادگاه و دریافت حکم عدم سازش، به سهولت برای طلاق اقدام کنند. البته در پروسه طلاق به درخواست زوج، پرداخت حق و حقوق زن الزامی است و کاملا بر عهده مرد قرار می گیرد. بر اساس قانون اساسی کشور ما، مرد می تواند هر زمان که بخواهد حتی بدون ارائه دلیل، همسرش را طلاق دهد. البته در سال های اخیر تغییرات کوچکی در این رویه ایجاد شده که حضور مرد در دادگاه ها و طی مراحل طلاق را الزامی می کند. 

مراحل دادخواست طلاق از طرف مرد

طلاق به درخواست زوج چند مرحله متوالی دارد که برای دریافت حکم اهمیت زیادی خواهند داشت. این مراحل را در این بخش مشاهده می کنید:

  1. در ابتدا باید دادخواست عدم سازش برای دادگاه ارسال شود. زوج می تواند با مراجعه به هر یک از دفاتر امور قضایی، این درخواست را ارسال کند. 
  2. ارجاع به داوری نیز یکی از مراحل جدیدی است که در شرایط ارائه دادخواست طلاق از سوی زوج مطرح می شود. در این وضعیت یک شخص متاهل از نزدیکان زوجین به عنوان داور به دادگاه معرفی می شود. 
  3. در صورتی که تقاضای طلاق از سوی زوج مطرح شود، او مکلف به پرداخت کلیه حقوق قانونی زوجه خواهد بود. حقوقی مانند نفقه، نحله، مهریه و… در این شرایط پرداخت می شوند. 
  4. دریافت گواهی عدم سازش از دادگاه که در جلسات برگزاری دادگاه به زوج ارائه می شود. قاضی پس از بررسی شرایط زوجین این حکم را برای صدور طلاق صادر می کند. 
  5. در مرحله نهایی زوجین با در دست داشتن حکم دادگاه به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و با استفاده از حکم عدم سازش صادر شده، خطبه طلاق جاری می شود. 

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد

برای استفاده از شرایط طلاق از طرف مرد، باید مدارک خود را تکمیل کرده و به دادگاه ارائه دهید. بهترین وکیل طلاق در شیراز این مدارک را برای تکمیل پرونده شما جمع آوری کرده و به دادگاه مربوطه ارائه می دهد. در این زمینه باید اصل مدارک هویتی، کارت ملی و شناسنامه به همراه عقد نامه یا رونوشت آن دریافت شده و به دادگاه ارائه شود. به این ترتیب مراحل بعدی طلاق بدون مشکل انجام می شوند. 

در صورتی که در مراحل طلاق، زوج یا زوجه ادعایی برای دفاع از حقوق خود داشته باشند، باید مدارک مربوطه به آن نیز به دادگاه ارائه شود. به علاوه کلیه شرایطی که در عقدنامه درج شده اند، مانند شرط تصنیف اموال، حضانت فرزندان و… نیز در این مرحله بر اساس مدارک ارائه شده مورد بررسی دادگاه قرار می گیرند.

درخواست طلاق از طرف مرد به چه دلایلی نیاز دارد؟

در قانون کشور ما صراحتا به دلایلی که به موجب آن ها مرد بتواند درخواست طلاق بدهد، اشاره نشده است. در برخی موارد حتی لفظ دوست نداشتن همسر از سوی مرد نیز یک دلیل برای طلاق محسوب می شود! البته در برخی دادگاه ها این دلایل پذیرفته می شوند و در برخی نیز قابل پذیرش نخواهند بود. در پروسه طلاق از طرف مرد نیاز به دلایل خاصی برای ارائه در دادگاه نخواهید داشت. به این ترتیب شرایط طلاق برای مرد ساده تر از زوجه خواهد بود.

شرایط طلاق از سمت مرد

شرایط درخواست طلاق از طرف مرد در دوران عقد

شرایط طلاق به درخواست زوج در زمان عقد یا پس از آن چندان تفاوتی با هم ندارند. البته در خصوص مسائلی مانند مهریه تفاوت هایی در روند پرداخت حقوق زن به وجود می آید. به طور مثال اگر در دوران عقد و پیش از طلاق، نزدیکی بین زوجین انجام نشده باشد، به موجب حکم دادگاه نصف مهریه به زوجه پرداخته می شود. به علاوه شرایط مربوط به رجعی بودن طلاق نیز با در نظر گرفتن دوشیزه بودن زوجه مورد توجه قرار می گیرند.

“پیشنهاد مطالعه: مقایسه طلاق بائن و طلاق رجعی ( شرایط و مهریه در هر کدام)

مزایای مالی درخواست طلاق از طرف مرد برای زوجه

مهمترین مزیت طلاق از طرف مرد، کوتاه شدن پروسه رسیدگی به پرونده خواهد بود. در صورتی که این درخواست از سوی مرد مطرح شود، حکم مورد نظر در کمتر از 6 ماه صادر خواهد شد. در این وضعیت هزینه های لازم برای پروسه طلاق کاهش می یابند. به علاوه در صورتی که مرد بتواند سو اخلاق زن را در دادگاه ثابت کند، مهریه و سایر حقوق زن نیز پرداخت نخواهد شد. به جز این مورد، شرایط پرداخت مهریه در طلاق از طرف مرد و سایر حقوق قانونی زوجه، به نفع زن خواهد بود.

شرایط طلاق زن ناشزه

در صورتی که زنی بدون دلیل موجه تن به تمکین ندهد، چه در دوران عقد و چه پس از آن، ناشزه محسوب خواهد شد. مرد می تواند با اقرار شهود و ارائه مدارک معتبر ناشزه بودن زن را ثابت کند که در این وضعیت، طلاق به درخواست زوج بیشتر به نفع مرد خواهد بود. در این وضعیت شرط نصف دارایی شامل حال زن نمی شود. با این وجود مرد همواره مکلف به پرداخت مهریه زن خواهد بود. 

نتیجه گیری

در این قسمت به ارزیابی شرایط طلاق از طرف مرد پرداختیم. مراحل انجام پروسه طلاق از طرف مرد، بسیار کوتاه تر از شرایطی است که زن این درخواست را به دادگاه ارائه دهد. در سال های اخیر به دلیل پیچیدگی شرایط طلاق برای مردان، حضور یک وکیل حرفه ای در این مراحل اهمیت بیشتری پیدا کرده است. آقایان می توانند برای پیشگیری از هدر رفتن وقت و زمان و سهولت در رسیدگی به پرونده از خدمات وکلای این حوزه کمک بگیرند. 

امتیاز خود را ثبت کنید.
بیوگرافی

سجاد محمدی وکیل پایه یک دادگستری شیراز، بیش از ۱۰ سال تجربهٔ وکالت دارد و دانش‌آموختهٔ کارشناسی‌ارشد، گرایش حقوق خصوصی است. عضو کانون وکلای دادگستری استان فارس و از داوران رسمی کانون داوران قوهٔ قضاییه نیز هست. و در این سِمت، پیشینه‌ای درخشان دارد. تاکنون وکالت بیش از ۴۰۰۰ پرونده را در دعاوی متعدد و در زمینه‌هایی چون حقوقی، کیفری، خانواده و ثبتی بر عهده گرفته است و در بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ها، نتیجه مطلوب موکل خود را به دست آورده است.

سابقه
بیش از 10 سال
پرونده
موفقیت در پرونده 85%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *