ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

مراحل و شرایط طلاق از طرف زوجه + مهریه در طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زوجه

بدون شک سخت ترین پرونده خانوادگی در دستگاه قضا، درخواست طلاق از طرف زن و یا به عبارت دیگر طلاق از سوی زوجه است. البته بر طبق قانون مدنی و مقررات فقهی، طلاق در اختیار مرد می باشد و زن فقط با داشتن دلیل موجه و اثبات آن می تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید مگر این که  هر دو نفر طلاق نمایند یا زن حق طلاق داشته باشد.

ما توصیه اکید داریم که درخواست طلاق از طرف زن را بدون وکیل شروع نکنید و از کمک بهترین وکیل طلاق در شیراز بهره بگیرید. زیرا مراحل طلاق و ارائه دلایل طلاق شرایط خاص خود را دارد و یا حداقل در این خصوص قبل از هر اقدامی با وکیل مجرب و زبده طلاق مشورت کنید. البته ممکن است قبل از تقدیم دادخواست طلاق به دادگاه خانواده، دادخواست مرتبط دیگری به عنوان مقدمه ثبت شود و تا حصول نتیجه آن، ثبت دادخواست طلاق به تعویق بیفتد. پرونده طلاق به دادخواست زن نیاز به اطلاعات کافی در خصوص رویه دادگاه های خانواده، تجدید نظر و دیوان عالی کشور و ادله محکمه پسند دارد. 

مراحل ثبت درخواست طلاق از طرف زن

برای ثبت درخواست طلاق از طرف زن لازم است  به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و در ابتدای کار درخواست خود را در این دفاتر قضایی به ثبت برسانید. زوجه می تواند در دادگاه خانواده شهری که ساکن است درخواست خود را مطرح نماید. بعد از آن جلسات مشاوره بهزیستی زوجین برگزار خواهد شد که در آن زوجین را به سازش دعوت می‌کنند. مرحله بعدی رسیدگی به پرونده طبق نظر قاضی دادگاه می باشد که اگر  پرونده با مخالفت قاضی روبرو شود  بایستی پرونده برای طی مراحل بعدی به دادگاه تجدید نظر ارجاع داده می شود و باز در صورت مخالفت مرد، پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد . به طور کلی  پیچیدگی پرونده طلاق از سوی زن بسیار زیاد  است و نیازمند صبر و مشاوره وکیل می‌باشد.

زمانی که زوجه خواستار طلاق می شود باید فرم دادخواست طلاق از طرف زن را تکمیل نماید و به دادگاه یا دفتر خدمات قضایی تحویل دهد این فرم با عناوین مختلفی همراه می باشد و  یا بر اساس عسر و حرج زن  یا بر اساس شروط ۱۲ گانه یا بر حسب حق طلاق زن و یا غیبت مرد به مدت طولانی می باشد.

برای اینکه زن درخواست طلاق بدهد باید بتواند دلایل کافی  به قاضی دادگاه خانواده  تحویل دهد و یا آن را  به اثبات برساند . از جمله شرایط مورد قبول دادگاه، اثبات عسر و حرج است که  به معنای فشار و سختی است  که ادامه زندگی را  برای زن  غیر ممکن کرده است. طبق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی بیان شده که عسر و حرج  و اثبات آن از سوی زن، می تواند دلیل محکمه پسندی برای درخواست طلاق از سوی زن باشد.

همچنین  طبق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی،در صورت غیبت شوهر به مدت چهار سال متوالی نیز، زن می‌تواند با رعایت کامل این ماده درخواست طلاق خود را مطرح نماید.

اما به طور کلی، بهتر است که طلاق یک طرفه از سوی زن به تنهایی و بدون حضور وکیل آغاز نشود زیرا مراحل این نوع طلاق و شرایط خاص زن بسیار در روند پرونده تاثیرگذار می باشد و ممکن است زوجه با صرف وقت و هزینه و  تحمل مشکلات روحی با عدم رای قاضی و رد شدن درخواست خود مواجه شود. پس  لازم است قبل از هر گونه اقدامی لااقل  با یک وکیل مجرب  مشورت کنید و  اطلاعات لازم در رابطه با رویه دادگاه، حقوق زن، مراحل بررسی پرونده در دادگاه بدوی تجدیدنظر و دیوان عالی کشور آشنایی پیدا کنید.

مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن

  • در دست داشتن اصل سند ازدواج یا کپی آن. برای دریافت رونوشت آن  می‌توانید به دفترخانه‌ای که در آنجا عقد کرده‌اید، نیز  مراجعه کنید.
  • اصل شناسنامه و کارت ملی زوجه
  • ارائه وکالت نامه طلاق یا مدرک اثبات حق طلاق از سوی زوجه
  • ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز برای اثبات عسر و حرج زن
  • حضور دو شاهد در صورت لزوم برای اثبات ادعای زوجه
  • ارائه گواهی عدم بارداری.
طلاق از طرف زن 2
طلاق غیابی از طرف زن

در چه شرایطی زن می تواند درخواست طلاق دهد؟

  • در صورت داشتن حق طلاق
  • اثبات یکی از شروط ۱۲ گانه عقد
  • اثبات یکی از موانع عسر و حرج
  • در صورت عدم پرداخت نفقه و سایر حقوق زن  در ظرف شش ماه و اثبات آن 
  • در صورت سوء رفتار مرد به حدی که ادامه زندگی برای زوجه غیر قابل تحمل باشد.
  • ابتلاء مرد به امراض صعب العلاج به حدی که دوام  زندگی زناشویی برای زن مخاطره آمیز شود.
  • جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعاً جایز نباشد.
  • اشتغال مرد به شغلی که به آبرو و شان زن لطمه وارد کند و مورد تایید دادگاه  نیز قرار بگیرد.
  • محکومیت قطعی مرد به مجازات ۵ سال حبس  و یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر عدم پرداخت آن منجر به بازداشت  ۵ سال حبس شود و حکم مجازات نیز در در حال اجرا باشد.
  • اعتیاد مرد به مواد مخدر به حدی که به اساس زندگی لطمه وارد کند و ادامه زندگی را برای زن دشوار سازد.
  • ترک زندگی توسط مرد و  یا غیبت  شش ماه متوالی مرد بدون دلیل موجه، در این صورت زن با مراجعه به دادگاه و اثبات آن به راحتی می تواند حکم طلاق را بگیرد.
  • محکومیت قطعی مرد در اثر انجام جرم سرقت و اجرای هرگونه مجازاتی مانند تبعید و یا تعزیری مانند مجازات زندان در اثر نزاع و درگیری خیابانی که مغایر با شان و آبروی  زن باشد.
  • عقیم بودن مرد و  یا سایر عوارض جسمی مرد که سبب شود بعد از گذشت پنج سال از ازدواج، زوجین بچه دار نشوند.
  • مفقودالاثر شدن مرد، در صورتی که بعد  از شش ماه  مراجعه  زن به دادگاه هنوز یافت نشده باشد.
  • ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر و  یا اینکه مرد دارای دو زن باشد و  به تشخیص دادگاه نتواند عدالت را بین آنها رعایت کند.

حق طلاق

اصولا حق طلاق با مرد است و مرد می‌تواند در هر زمانی و بدون هیچ دلیل موجهی، برای طلاق اقدام نماید.

گاهی در هنگام عقد مرد این حق را به زن می دهد که  در این صورت زن تمامی حقوق قانونی طلاق را خواهد داشت و می‌تواند بدون اینکه دلیل موجهی برای دادگاه ارائه دهد، برای دادخواست طلاق اقدام نماید. گاهی هم مرد  بعد از عقد به صورت وکالتی حق طلاق را به زن می‌دهد که در این نوع طلاق ، تشریفات طلاق به طور کامل اجرا نمی‌شود و  نیاز به ارائه مدرک و حضور شاهد هم ندارد.

بعد از ثبت دادخواست طلاق، زوجین باید در دادگاه حضور یابند تا حکم طلاق صادر گردد.  در این نوع طلاق مدت زمان خیلی کمی طول می‌کشد تا حکم نهایی صادر شود. گاهی هم  زن می‌تواند 44 روز مهلت زمانی برای تقاضای تجدیدنظر و فرجام خواهی  نیز اسقاط کند تا حکم طلاق فورا اجرا گردد.

همچنین در طلاق با داشتن حق وکالت، اعتراض و نارضایتی مرد تاثیری در روند پرونده ندارد و اگر برای اجرای صیغه طلاق نیز حاضر نشود، دفترخانه بدون حضور  مرد حکم طلاق را جاری می‌کند.

هزینه‌های این نوع طلاق نیز مانند سایر طلاق‌ها است و در این مورد فرقی ندارند.

طلاق از طرق زن 2

شرایط عسر و حرج زن

عسر و حرج به معنای مشقت و  سختی در زندگی است و در اصطلاح حقوقی یعنی وضعیتی که در آن امکان ادامه زندگی مشترک برای زن سخت و  غیر قابل تحمل شود.

البته تحمل وضعیت سختی و دشواری زندگی در افراد متفاوت می باشد برای نمونه تحمل اعتیاد زوج در برخی موارد برای زوجه هایی که قبلا در منزل پدری با پدر و برادر خود که اعتیاد داشتند، زندگی می کرده مسلماً نمی تواند از موارد عسر و حرج برای این زوجه باشد.

بنابراین تحمل یا عدم تحمل وضعیت سختی امری کاملا نسبی می باشد و با بررسی اوضاع و احوال زوجه در زندگی مشترک و عرف جامعه، وضعیت خانوادگی جسمی، روحی، و روانی وی احراز می گردد.

شروط ضمن عقد

شرایطی که در قرارداد ایجاد حق طلاق برای زوجه منعقد می شود، معمولاً به عنوان شروط تعیین حقوق و تعهدات دو طرف در قسمت توضیحات عقدنامه درج می‌شود. برخی از شروط ضمن عقد عبارتند از:

  1. شرط توافق نامه طلاق:  یعنی  تعیین شرایط و مواردی است که در صورت بروز طلاق باید رعایت شود. مانند حضانت فرزندان، تقسیم اموال و دارایی ها، مسائل نفقه و مسائلی مانند تعدیل حقوق عبور و مسافرت و … .
  2. شرط تعیین مدت زمان حق طلاق: در این شرط تعیین می‌شود که حق طلاق به چه مدتی محدود خواهد شد. 
  3. شرط تعیین پیش شرط: تعیین شرایطی که زوجه باید قبل از اجرای حق طلاق آن‌ها را انجام دهد. تعهد به پرداخت نفقه برای فرزندان، تعهد به تقسیم دارایی ها و … می باشد. 

شرط تعیین جریمه:  تعیین مبلغی  که در صورتی که یکی از طرفین تعهد خود را نقض کند، باید پرداخت کند. این شرط برای ایجاد تحریمی برای پایبندی به تعهدات قرارداد مفید می باشد.

کراهت و تنفر زن از مرد

کراهت و تنفر زن از همسر خود در صورتی که ناشی از بی علاقگی زن باشد و هیچ گونه تخلفی هم از جانب شوهر خود در انجام وظایف زناشویی صورت نگرفته باشد، و یا  به خاطر عدم وجود رابطه ی عاطفی،  منجر به طلاق شود، طلاق صادره از انواع طلاق خلع خواهد بود و در صورت رضایت مرد به ادامه ی جریان طلاق، حکم طلاق به دلیل کراهت و تنفر زوجه صادر خواهد شد.

طبق  ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی زن در صورت کراهت می تواند از شوهر خود طلاق بگیرد و  علاوه بر طلاق مهریه خود را نیز طلب کند.

وضعیت مهریه در صورتی که طلاق از طرف زن باشد

به طور کلی مهریه حق مالی زن است و مشروط نمی باشد و به محض وقوع عقد، زن مالک مهر می شود و  فرقی نمی کند که درخواست طلاق از سوی کدام یک از زوجین باشد و زوج موظف است در هر حال مهریه را پرداخت نماید. اگر در دریافت یا پرداخت مهریه به مشکل خورده اید، می توانید از مشاوره های بهترین وکیل مهریه شیراز، سجاد محمدی استفاده کنید. 

زمانی که طلاق از سوی زن باشد در دو صورت مهریه به زن تعلق خواهد گرفت. طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی اگر عقد باطل شده باشد و هیچ گونه رابطه جنسی میان زوجین انجام نگرفته باشد، یا اگر عقد فسخ شود و  رابطه ی جنسی میان زوجین صورت نگرفته‌ باشد، مهریه به زن تعلق نخواهد گرفت. فقط در یک مورد آن هم، اگر  مرد دچار بیماری‌ ناتوانی در برقراری رابطه‌ جنسی باشد، نصف مهریه به زوجه تعلق خواهد گرفت.

زمانی که طلاق از جانب زن مطرح شود تا زمانی که زن در مدت عده باشد، نفقه باید توسط مرد به او پرداخت گردد. مگر اینکه بین آنها توافق دیگری صورت گرفته باشد.

پرداخت اجرت المثل زمانی که درخواست طلاق از طرف زن مطرح می شود باید بر مبنای نظر کارشناسی رسمی دادگستری، ملائت و توان مالی مرد و مدت زمانی ازدواج و زندگی مشترک تعیین گردد.  چنانچه توافقی از جانب زن و مرد در ادامه زندگی شان در رابطه با اجرت المثل صورت نگرفته باشد زن نمی تواند مطالبه اجرت المثل را در هنگام ادامه زندگی زناشویی از زوج داشته باشد. زیرا ممکن است در زمان آینده محاسبه آن غیر ممکن شود به دلیل اینکه امکان دارد مرد ازدواج دیگری کند. مسائل مربوط به اجرت المثل، تحت نظر بهترین وکیل اجرت المثل شیراز بسیار راحت تر و سریع تر اتفاق خواهد افتاد. 

امتیاز خود را ثبت کنید.
بیوگرافی

سجاد محمدی وکیل پایه یک دادگستری شیراز، بیش از ۱۰ سال تجربهٔ وکالت دارد و دانش‌آموختهٔ کارشناسی‌ارشد، گرایش حقوق خصوصی است. عضو کانون وکلای دادگستری استان فارس و از داوران رسمی کانون داوران قوهٔ قضاییه نیز هست. و در این سِمت، پیشینه‌ای درخشان دارد. تاکنون وکالت بیش از ۴۰۰۰ پرونده را در دعاوی متعدد و در زمینه‌هایی چون حقوقی، کیفری، خانواده و ثبتی بر عهده گرفته است و در بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ها، نتیجه مطلوب موکل خود را به دست آورده است.

سابقه
بیش از 10 سال
پرونده
موفقیت در پرونده 85%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *