ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

دعوای مطالبه ی خسارت + نحوه ی ارائه ی درخواست و شرایط دریافت خسارت

دعوای مطالبه ی خسارت + نحوه ی ارائه ی درخواست و شرایط دریافت خسارت

اعمال قانون در خصوص رسیدگی به خساراتی که به عمد یا غیر عمد به افراد وارد می شود، روش های متفاوتی دارد. در این زمینه باید با شرایط مطالبه ی خسارت آشنایی داشته باشید و انواع خسارت های قابل مطالبه را بشناسید. بر اساس قوانین موجود، روش های متعددی برای رسیدگی به خسارات و جبران آن ها وجود دارد که قاضی پرونده با ارزیابی شرایط پرونده یکی از آن ها را مشخص می کند. در این بخش به بررسی اطلاعات دقیق تری در خصوص این پرونده ها می پردازیم. 

دعوای مطالبه ی خسارت چیست؟

برای آشنایی با شرایط مطالبه ی خسارت باید به نحوه ارائه درخواست دریافت خسارت دقت داشته باشید. شما می توانید با مشورت با بهترین وکیل شیراز اطلاعات دقیق تری در خصوص پرونده خود به دست آورید. هرگاه شخصی از سر دشمنی یا بی احتیاطی خسارتی به شما وارد کند، مجرم شناخته می شود و می توانید خسارت خود را به گونه ای از او مطالبه کنید. در این وضعیت کلیه هزینه های دادرسی نیز از شخص مجرم دریافت خواهد شد. در این زمینه باید ابتدا ضرر و زیان های وارده را در دادگاه ثابت کنید و مدارک کاملی به قاضی پرونده ارائه دهید.

انواع خسارت های قابل مطالبه

برای ارزیابی شرایط مطالبه ی خسارت پیش از هر چیز با انواع خسارات قابل مطالبه در قانون اساسی کشور آشنا می شویم. در این زمینه با چند دسته بندی اساسی رو به رو هستید:

  1. دسته بندی خسارات بر اساس زمان پیدایش آن ها
  2. دسته بندی خسارات از نظر موضوع
  3. انواع خسارت از نظر منشا و مبدا پیدایش

بر اساس هر یک از دسته بندی های نام برده شده، شخص می تواند منافع ممکن الحصول مربوطه را از مجرم دریافت کند. در این زمینه کلیه هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل نیز از فرد خاطی دریافت می شود. هزینه های کارشناسی و خسارات مربوط به تاخیر پرونده و تحقیقات محلی مربوطه نیز همگی قابل دریافت خواهند بود.

حتما بخوانید:” انواع خیانت در امانت: نحوه ی اثبات، شروط و مجازات آن 

 

انواع خسارت های قابل مطالبه

 

شرایط مطالبه خسارت

برای آشنایی با شرایط مطالبه خسارت پیش از هر چیز باید به ماهیت خسارت وارد دقت داشته باشید. برای جبران هر خسارتی به شرایط مربوط به درخواست آن توجه می شود که برخی از آن ها را در این قسمت بررسی می کنیم:

  • خسارت وارده باید به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام شده باشد و امر دیگری واسطه انتساب خسارت به تخلف نباشد. 
  • وجود یک رابطه سببیت بین خسارت و تخلف یکی از الزامات مهم مطالبه این حقوق به شمار می رود. در این وضعیت باید در صورت انجام به تعهدات، خسارتی به فرد وارد نشود و اگر وارد شود، فرد متخلف وظیفه جبران آن را دارد. 
  • قطعی بودن خسارت وارده یک شرط اساسی برای مطالبه حقوق مربوطه به شمار می رود. در این زمینه نباید هیچ شک و شبهه ای در خصوص ایجاد خسارت به فرد وجود داشته باشد. 
  • در خصوص رسیدگی به شرایط مطالبه خسارت، قهری یا قراردادی بودن آن نیز ارزیابی می شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط دریافت خسارات وارده می توانید به بهترین وکیل حقوقی شیراز مراجعه کنید.

مطالبه ی خسارت ملکی

خسارات ملکی یکی از رایج ترین پرونده های حقوقی در دادگاه های کشور هستند. این خسارات در مراحل ساخت و ساز و احداث ساختمان ها به وجود می آیند و هزینه های گزافی برای افراد به وجود می آورند. دعاوی مربوط به اموال ناشی از گود برداری ساختمان، ساخت و سازهای غیر قانونی و… در این میان قرار می گیرند و هر یک شرایط ویژه ای برای مطالبه خسارت به همراه دارند. برخی از این آسیب ها سبب تخریب کامل ساختمان می شوند و برخی دیگر به ایجاد خسارات جزیی منتهی خواهند شد. 

شرایط مطالبه ی خسارت برای پرداخت خسارت عادلانه بسیار ساده است؛ تنها باید این خسارات را در دادگاه مربوطه ثابت کنید و مدارک مستندی در خصوص جرایم صورت گرفته ارائه دهید. در این گونه دعاوی اخذ نظر کارشناسان فنی یک شرط اساسی به شمار می رود. بر اساس نظرات کارشناسان میزان آسیب ها و خسارات صورت گرفته و هزینه های رسیدگی به آن ها مشخص می شود. برای اثبات این جرایم، اثبات خسارات و سببیت بین تقصیر عامل و منشا اهمیت زیادی دارد.

حتما بخوانید:” دستور تخلیه ملک 

 

مطالبه خسارت ملکی

 

روش های ممکن برای جبران خسارت

شرایط مطالبه ی خسارت و جبران این آسیب ها به افراد با روش های متفاوتی همراه است که بر اساس شرایط هر پرونده مشخص می شود. در این زمینه از راهکارهای زیر برای رسیدگی به حقوق اشخاص خسارت دیده استفاده می کنند:

  1. بازگردندان وضع زیان دیده به پیش از ایجاد خسارت
  2. جبران خسارات وارده با اعطای یک مال به شخص خسارت دیده

وکیل مطالبه خسارت در پرونده های مطالبه خسارت شما را به بهترین نتیجه ممکن در روند دادرسی می رساند. 

جبران خسارت های ملکی

پس از ارزیابی شرایط مطالبه ی خسارت ملکی نوبت به رسیدگی به این جرایم و دریافت جبران خسارات از اشخاص خاطی می رسد. در این پرونده ها اغلب از چند روش زیر برای جبران خسارت استفاده می شود:

  1. پرداخت معادل خسارت وارد شده به ساختمان یا ملک در حال احداث که بر اساس نظر کارشناسان مشخص می شود. 
  2. بازسازی خسارات و برگرداندن ملک به حالت پیش از ایجاد خسارت

بهترین وکیل ملکی شیراز با در نظر گرفتن راهکارهای اصولی، بیشترین حد مطالبه خسارت های ملکی را برای موکلین خود میسر می سازد. 

نتیجه گیری

در این بخش به ارزیابی شرایط مطالبه ی خسارت روش های دریافت خسارت های ملکی، قراردادی و قهری را بررسی کردیم. در هر یک از این پرونده ها شرایط ویژه ای برای دریافت خسارات وجود دارد که با در نظر گرفتن آن ها بهتر می توانید به پرونده خود رسیدگی کنید. توصیه می کنیم حتی اگر قصد استخدام یک وکیل برای رسیدگی به امور پرونده خود را ندارید، حتما از جلسات مشاوره وکلای این حوزه بهره مند شده و استراتژی دفاعیه خود را در دادگاه های مربوطه زیر نظر این وکلا مشخص کنید. 

امتیاز خود را ثبت کنید.
بیوگرافی

سجاد محمدی وکیل پایه یک دادگستری شیراز، بیش از ۱۰ سال تجربهٔ وکالت دارد و دانش‌آموختهٔ کارشناسی‌ارشد، گرایش حقوق خصوصی است. عضو کانون وکلای دادگستری استان فارس و از داوران رسمی کانون داوران قوهٔ قضاییه نیز هست. و در این سِمت، پیشینه‌ای درخشان دارد. تاکنون وکالت بیش از ۴۰۰۰ پرونده را در دعاوی متعدد و در زمینه‌هایی چون حقوقی، کیفری، خانواده و ثبتی بر عهده گرفته است و در بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ها، نتیجه مطلوب موکل خود را به دست آورده است.

سابقه
بیش از 10 سال
پرونده
موفقیت در پرونده 85%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط