ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری 

ابرا مهریه چیست؟ شرایط و مراحل ابرا مهریه در قبال حق طلاق

ابرا مهریه چیست؟ شرایط و مراحل ابرا مهریه در قبال حق طلاق

مهریه از مهم ترین حقوق مالی زن می باشد که از زمان عقد نکاح به مالکیت زن در می آید و در صورت عندالمطالبه بودن، به محض مطالبه زوجه، مرد باید آن را پرداخت کند. اما زوجه می تواند با اراده و رضایت خود ذمه شوهر را نسبت به پرداخت مهریه مندرج در سند ازدواج مبرا سازد.

طبق ماده 289 قانون مدنی ابراء عبارت است از اینکه داین از حق خود به اختیار صرف نظر نماید. به بیان ساده تر، ابراء مهریه یعنی زن به اختیار خود و رضایت کامل، مرد را از پرداخت مهریه آزاد نماید.

بعد از ابراء مهریه دیگر دینی بر عهده مرد نیست.

پیشنهاد: برای پیگیری سریع و قانونی ابرا مهریه با بهترین وکیل مهریه در شیراز تماس بگیرید.

شرایط ابرا مهریه

با توجه به این که زن مالک مهریه است و اگر زمانی بخواهد ذمه همسر را نسبت به پرداخت مهریه بری کند باید دارای شرایطی از جمله سلامت روان و عقل باشد و رضایت و قصد انجام این عمل حقوقی را داشته باشد. همچنین هدف و قصد و نیت ابرا نیز مشروعیت لازم را داشته باشد و خلاف قانون نباشد و نوع و میزان مهریه ابراء شده نیز به طور دقیق در سند درج شده باشد.

مدارک لازم برای ابرا مهریه

مدارک لازم برای ابرا مهریه به شرح زیر می باشد:

  1. ابتدا زوجه با داشتن شرایط لازم که در بالا ذکر شد بایستی در سامانه ثنا ثبت نام کند و مدارک را به دفترخانه ارائه دهد.
  2. شناسنامه و کارت ملی زوج و زوجه
  3. سند ازدواج و در صورت عدم دسترسی تهیه رونوشت آن

 

حتما بخوانید:” راه های مطالبه ی مهریه + مراحل آن 

 

شرایط و مراحل ابرا مهریه

 

نحوه و مراحل ابراء مهریه

زوجین با در دست داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند و بعد از پرداخت هزینه های تنظیم سند و امضاء متن سند ابراء مهریه توسط زوجه، سند رسمی آن را دریافت می کنند. بعد از این مراحل دیگر زوج هیچ تعهدی نسبت به پرداخت مهریه نخواهد داشت.

ابرا مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی که با رضایت زوجین انجام می گیرد قوانین و شرایط خاص خود را دارد. زوجین در مورد نحوه پرداخت مهریه نیز به توافق می رسند و یا زوجه به روش های مختلف می تواند از مهریه خود صرف نظر نماید. گاهی هم در طلاق توافقی نیز ابراء مهریه صورت می گیرد که در صورتجلسه توافقات ثبت شده و به امضای زوجین می رسد. اگر در طلاق توافقی زوجه ابرا مهریه را جهت ثبت به دفتر طلاق ارائه دهد و طلاق ثبت گردد، دیگر نمی تواند هیچ گونه ادعایی نسبت به مهریه، داشته باشد. اما اگر طلاق در طی فرجه قانونی ثبت نشده باشد، بعد از گذشت مدت اعتبار دادنامه، به تبع آن، ابراء مهریه نیز بی اثر می گردد.

حتما بخوانید:” مقایسه طلاق بائن و طلاق رجعی ( شرایط و مهریه در هر کدام) 

 

ابرا مهریه با سند عادی

گاهی زوجه از طریق یک سند دست نویس و عادی ذمه همسر را نسبت به مهریه خود ابراء می کند. هر چند که ابراء مهریه باید از طریق دفترخانه و طی سند رسمی انجام گیرد که اعتبار بیشتری هم دارد ولی در صورت ابراء مهریه با سند عادی، بهتر است علاوه بر ذکر مشخصات دقیق زوجین، میزان مهریه، شماره ترتیب سند ازدواج، و سایر اطلاعات با حضور شهود طرفین درج شود و سند تنظیم شود و شهود، با ذکر تاریخ ذیل آن را امضاء کنند. زیرا در اسناد عادی برخلاف اسناد رسمی، می توان ادعای انکار و تردید نمود که دادگاه، اصالت آن را مورد بررسی قرار می دهد.

ابراء مهریه در دفترخانه طبق سند رسمی انجام می گیرد و به موجب آن زوجه، زوج را از پرداخت تمام و یا بخشی از مهریه مندرج در سند ازدواج، مبرا می سازد و خود دیگر ادعایی نسبت به آن ندارد.

 

ابرا مهریه در شرایط مختلف

ابرا مهریه در قبال حق طلاق

مهریه، در واقع یکی از ابزار زوجه، برای جلب رضایت زوج در شرایطی که زن، تمایل به طلاق دارد، می باشد. معمولا ابراء مهریه در قبال حق طلاق یا همان گرفتن وکالت در طلاق از زوج انجام می گیرد که هر دو سند رسمی و در دادگاه قابل استناد می باشند.
بابت ابراء مهریه، سند اقرار نامه در دفترخانه ثبت می گردد و زوج با سند ابراء از پرداخت مهریه معاف می شود و زوجه نیز با داشتن حق طلاق دیگر نیازی به موافقت زوج برای طلاق ندارد و می تواند با گرفتن وکیل از همسر خود طلاق بگیرد.

ابطال سند رسمی ابراء مهریه

ابطال سند رسمی ابراء مهریه مورد استثنایی بر اصل می باشد و قانونگذار در شرایطی خاصی امکان ابطال سند رسمی را پیش بینی کرده است . به فرض این که زوجه مدعی جعلی بودن سند تنظیمی ابراء باشد و یا این که اثبات شود که زوجه هنگام تنظیم سند از قصد و اختیار و رضایت برخوردار نبوده و با طرح دعوی در دادگاه حقوقی امکان ابطال سند وجود خواهد داشت. به عنوان نمونه اگر قصد زوجین از تنظیم سند رسمی ابراء مهریه زوجه در قبال طلاق و توافقات حاصل جهت نیل به هدف طلاق باشد و زوج با سوءاستفاده از اعتماد زوجه پس از تقدیم دادخواست طلاق توافقی از ادامه اجرای توافقات خودداری نماید و زوجه را طلاق ندهد و حقوق مالی او را نیز تضییع کند و در واقع او را فریب دهد. در این شرایط با اثبات این موضوع در دادگاه، امکان ابطال سند رسمی ابراء مهریه وجود خواهد داشت.

امتیاز خود را ثبت کنید.
بیوگرافی

سجاد محمدی وکیل پایه یک دادگستری شیراز، بیش از ۱۰ سال تجربهٔ وکالت دارد و دانش‌آموختهٔ کارشناسی‌ارشد، گرایش حقوق خصوصی است. عضو کانون وکلای دادگستری استان فارس و از داوران رسمی کانون داوران قوهٔ قضاییه نیز هست. و در این سِمت، پیشینه‌ای درخشان دارد. تاکنون وکالت بیش از ۴۰۰۰ پرونده را در دعاوی متعدد و در زمینه‌هایی چون حقوقی، کیفری، خانواده و ثبتی بر عهده گرفته است و در بیش از ۸۵ درصد پرونده‌ها، نتیجه مطلوب موکل خود را به دست آورده است.

سابقه
بیش از 10 سال
پرونده
موفقیت در پرونده 85%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *